Coraz więcej firm funkcjonujących na polskim rynku docenia możliwości oferowane przez nowoczesne rozwiązania informatyczne dla biznesu, w szczególności oprogramowanie na zamówienie. Liczba podmiotów, które wykorzystują aplikacje dedykowane, umożliwiające na przykład zarządzenie produkcją i usługami, systematycznie rośnie i wiele wskazuje, że trend ten będzie się nasilał.
Decydując się na wdrożenie systemu informatycznego np. systemu CRM, należy wziąć pod uwagę szereg czynników. Część z nich jest oczywista dla osób odpowiedzialnych za tę procedurę, często jednak zaniedbywany jest jeden, bardzo istotny aspekt – szkolenia wdrażające zakupione aplikacje dedykowane. Aby dokonać pełnego procesu wdrożenia, nie wystarczy jedynie zainstalować przygotowane oprogramowanie na zamówienie na firmowych komputerach – należy również zadbać o to, by osoby z niego korzystające były do tego w pełni przygotowane. Ułatwienie osobom zatrudnionym w firmie wejścia w nowy tryb pracy znacząco przyspieszy wprowadzane zmiany, a te zawsze generują pewne obawy i podświadomy opór. Dlatego trzeba pamiętać, aby udzielić pracownikom odpowiedniej pomocy w uczeniu się z korzystania z nowego rozwiązania - zrealizowane programy na zamówienie, z których korzystają w pracy, nie mogą mieć przed nimi tajemnic. W gospodarce opartej na wiedzy równie ważny co zasoby materialne jest kapitał intelektualny - warto zadbać, aby zatrudnieni w firmie ludzie mieli pełne wsparcie w przygotowywaniu się do wykorzystania nowego narzędzia. Pozwoli to uzyskać znacznie lepsze wyniki w poprawie wydajności pracy. Najlepszą drogą do realizacji tego celu jest przeprowadzenie odpowiednich szkoleń dla pracowników, które pokażą im dokładnie, jak wykorzystywać oprogramowanie dedykowane.
O kim należy myśleć w pierwszym rzędzie? Z pewnością są to starsi pracownicy. Mimo tego, że wielu z nich stara się nadążać za technologicznymi nowinkami i świat IT nie ma przed nimi tajemnic, to jednak w tej grupie wiekowej problemy z obsługą komputera mogą pojawiać się częściej niż w przypadku młodszych pracowników. Lata przepracowane w zupełnie innym otoczeniu, gdzie używało się na co dzień wyłącznie tradycyjnych, sprawiają, że starsi stażem pracownicy mogą miewać problemy z dostosowaniem się do nowych warunków pracy. Biorąc pod uwagę to, że ze względu na swoje długoletnie doświadczenie są to osoby cenne dla przedsiębiorstwa, należy zwrócić szczególną uwagę na to, by dostarczyć im odpowiedniego wsparcia podczas adaptacji do nowych warunków pracy stworzonych przez wprowadzane programy na zamówienie. Nie należy jednak brać wieku pracowników za czynnik decydujący o tym problemie. W większości przypadków będzie on dotyczył także młodszych osób. Mimo że są one oswojone ze światem Internetu i nowych technologii, to korzystanie z zaawansowanego rozwiązania informatycznego może stanowić dla nich problem. Praca jest innym sytuacją niż beztroskie surfowanie po Internecie, podczas którego poświęca się czas na przeglądanie zabawnych obrazków na różnych stronach czy oglądanie nagrań wideo w serwisie Youtube. W momencie, kiedy przed pracownikiem pojawia się odpowiedzialność za podejmowane działania, śmiałość w wykorzystaniu nowych technologii może być znacznie mniejsza niż w przypadku, kiedy robi się to w prywatnych celach, najczęściej rozrywkowych.
Kiedy podjęta została już decyzja o przeprowadzeniu szkolenia z zamówionego systemu informatycznego, pojawia się pytanie – jak to właściwie zrobić? Rozwiązania są dwa. Pierwszym jest zlecenie realizacji całości procesu szkolenia producentowi oprogramowania. Oznacza to, że firma realizująca programy na zamówienie będzie przygotowywała użytkowników końcowych swojego systemu, czyli pracowników zamawiającego. Nie trzeba się wtedy martwić o merytoryczne kwestie związane ze szkoleniem, a jedynie organizacyjno-logistyczne. W wielu przypadkach możliwe jest przeniesienie i tego aspektu na zewnętrzną firmę, szkolenia mogą bowiem odbywać się na przykład w siedzibie producenta tworzącego aplikacje dedykowane lub specjalnie do tego wynajętej przestrzeni. Drugą metodą jest stworzenie własnego, wewnętrznego zespołu, który przeprowadzi szkolenia. W pierwszej kolejności, osoby oddelegowane do tego zadania same przejdą szkolenie, podczas którego twórcy oprogramowania dokładnie wyjaśnią im, jak obsługiwać napisane przez nich programy na zamówienie i jak najbardziej efektywnie sami powinni tego uczyć. Wtedy zespół szkoleniowy może przejść do części właściwej, czyli samemu przygotować szkolenia dla pracowników. Dzięki zdobytemu od producenta oprogramowania know-how nie powinno nastręczać to kłopotów. Wybór najlepszej metody zależy od możliwości firmy zamawiającej aplikacje dedykowane dla swojej działalności. Jeśli posiada ona kompetentnych pracowników, którzy przy odpowiednim wsparciu ze strony producenta będą wstanie we właściwy sposób przeprowadzić szkolenia, można zdecydować się na wariant wewnętrzny. Jeśli jednak nie dysponuje się odpowiednim zespołem lub nie jest się pewnym co do jego kompetencji, wtedy najlepiej zlecić przeprowadzenia całego procesu szkoleniowego producentowi. Zapewni to odpowiedni poziom merytoryczny i zdejmie z pracowników firmy ciężar dodatkowych obowiązków.
Od producenta realizującego oprogramowanie na zamówienie należy oczekiwać pełnego wsparcia podczas procesu wdrożenia systemu informatycznego. Dlatego już na wczesnym etapie przygotowania projektu, konieczne jest przedyskutowanie wszystkich kwestii, jakich ustalenie konieczne jest, by wdrożyć oprogramowanie dedykowane. Pomogą w tym konsultanci z firmy przygotowującej programy na zamówienie, którzy udzielą niezbędnych wskazówek, jak przeprowadzić ten proces. Ważne jest to, aby znajdował się pod kontrolą, a wszystkie jego etapy były dobrze przemyślane. Dotyczy to także tematu szkoleń – warto jest przeznaczyć w budżecie kwotę, która pozwoli przeprowadzić je chociaż w najbardziej podstawowym zakresie. W wyborze sposobu, w jaki się to odbędzie, powinni pomóc doświadczeni pracownicy producenta. Wszystko zależy oczywiście od jakie cechuje dane aplikacje dedykowane – więcej pracy nad przygotowaniem pracowników będzie wymagał kompleksowy program do zarządzania produkcją niż oprogramowanie dla produkcji do obsługi jednego stanowiska pracy. Im bardziej złożone jest wdrażane rozwiązanie, tym większą uwagę należy przyłożyć do tematu szkoleń. Ważne jest, by znaleźć optymalne rozwiązanie, które dostarczy pracownikom jak najlepszego wsparcia w przygotowaniu się do korzystania z nowego narzędzia. Wszystko to po to, by oprogramowanie na zamówienie działające na stanowisku pracy przysłużyło się jak najlepiej osobie je obejmującej, a co za tym idzie – całemu przedsiębiorstwu.