KOD KRESKOWY OD WIELU LAT JEDEN Z NAJPOPULARNIEJSZYCH SPOSOBÓW KODOWANIA INFORMACJI O TOWARACH. UMIESZCZONE NA ETYKIECIE KODY KRESKOWE MOGĄ ZAWIERAĆ CAŁY SZEREG INFORMACJI POCZĄWSZY OD DATY PRODUKCJI NA PRZEZNACZENIU I SPOSOBIE PRZECHOWYWANIA KOŃCZĄC.
Wszystko to niezależnie od rodzaju procesów, w jakich jest wykorzystywany (transport, sprzedaż, magazynowanie, produkcja) ma za zadanie usprawnić je, a tym samym zwiększyć efektywność wszystkich pracowników firmy, a jej samej poprawić pozycję na konkurencyjnym rynku. Kod kreskowy przeskanowany czytnikiem połączonym z komputerem przenosi do niego dane bezpośrednio, bez konieczności ręcznego wpisywania.
Kody kreskowe spotykamy na każdym kroku. Dziś stanowią podstawowy sposób identyfikacji towarów w sklepie, a przede wszystkim odczytywania ich cen przy kasie. Charakterystyczny układ jasnych i ciemnych elementów spotkać możemy również w branży gospodarowania towarami, transporcie np. przesyłek pocztowych, identyfikacji materiału do badań medycznych, a nawet na biletach w transporcie publicznym. Kody kreskowe zawładnęły współczesnym przemysłem i handlem, bo dzięki nim wszystkie procesy w nich zachodzące przebiegają sprawniej, prawdopodobieństwo pomyłek wynikających z błędu ludzkiego jest znikome, a efektywność funkcjonowania całego przedsiębiorstwa rośnie.Kody kreskowe - krótka histora
Najlepszym przykładem usprawnienia pracy poprzez wprowadzenie kodów kreskowych jest poczta. Jako pierwsze na pomysł oznaczania przesyłek specjalnie wygenerowanymi kodami kreskowymi wpadły Stany Zjednoczone. Dzięki temu sortowanie przesyłek jest automatyczne i znacznie szybciej trafiają one do odbiorców w całym kraju, a także na świecie. Poczta Polska również od dawna do oznaczania przesyłek stosuje kody kreskowe EAN-128.
Warto jednak wiedzieć, że nie wszędzie sprawdzi się kod kreskowy i jego wybór zależy od rodzaju prowadzonej działalności i charakteru identyfikowania towarów, np. na wewnętrzne potrzeby firmy lub w celach komercyjnych. Dziś trudno jednak znaleźć gałąź przemysłu czy handlu, która nie korzystałaby z tego udogodnienia. Obecnie stosowany system identyfikacji za pomocą kodów kreskowych to GS1, który stanowi połączenie dawnych standardów identyfikacji w Stanach Zjednoczonych i Europie, a bezpośrednio wywodzi się z systemu EAN 128. Towary w obrocie detalicznym oznakowane są kodem EAN-13, a co ważne pierwsze jego cyfry wskazują na kraj pochodzenia towaru.
Kod kreskowy to nic innego jak kombinacja różnej grubości jasnych i ciemnych kresek, które określone są przez przyjętą dla danego kodu symbolikę. Każda kombinacja uwarunkowana symboliką, jest niepowtarzalna, dzięki czemu bez problemu właściwie zidentyfikujemy zawarte w nich dane, a właściwie odnajdziemy je w systemie. Wygenerowanie własnego, unikatowego kodu kreskowego nie jest skomplikowane, a pomagają w tym takie oprogramowania jak Generator Kodów Kreskowych czy HDF Label.Kody kreskowe linearne, kody kreskowe dwuwymiarowe
Wyróżnić możemy kody kreskowe linearne, uznawane za standardowe oraz kody kreskowe dwuwymiarowe. Pierwsze dzielimy z kolei na kody 2W i kody 4W ( w zależności od ilości szerokości pasków zastosowanych w kodzie). Pierwsze służą przede wszystkim do prostego kodowania np. towarów i usług wykonywanych wewnątrz firmy lub pomiędzy poszczególnymi komórkami firmy lub współpracującymi przedsiębiorstwami czy spółkami (np.2 z 5 Industrial, Codabar, Code 39). Kody 4W częściej pojawiają się jako oznakowania zewnętrzne, czyli dla celów komercyjnych, np. na towarach w sklepie czy magazynie, jako oznakowanie przesyłek pocztowych itp. (np. Code 128, EAN-128, ISBN). Kody kreskowe dwuwymiarowe mają już bardziej skomplikowaną strukturę, a tym samym mogą zawierać więcej i bardziej zróżnicowane informacje. Zazwyczaj wykorzystuje się je w transporcie i przemyśle, a ich wygląd przypomina nałożone na siebie kody jednowymiarowe. Co ważne, kody te posiadają znacznie lepsze zabezpieczenia w przypadku uszkodzeń (np. Aztec, Code One, Data Matrix). Przykładem zastosowania kodu kreskowego Aztec są polskie dowody rejestracyjne pojazdów.
Wybierając kod odpowiedni dla naszej firmy musimy wziąć również pod uwagę rodzaj informacji, jakie ma zawierać. Kod kreskowy, czyli 1D stworzony został z myślą o niedużej ilości informacji, bo im więcej ich jest, tym sam kod jest dłuższy. Dlatego też jeśli chcemy „upchać” w kodzie więcej informacji niż nazwa i numer, powinniśmy zastosować kod 2D. Ponadto jest on o wiele odporniejszy na uszkodzenia oraz ze względu na niewielkie rozmiary świetnie sprawdzi się przy znakowaniu małych produktów. Pamiętajmy jednak, by skaner, który posiadamy miał możliwość odczytu kodu dwuwymiarowego.
Niektóre kody, jak GS1, ISSN, ISBN wymagają specjalnej rejestracji. Każdy kraj posiada swoją organizację zajmującą się przyznawaniem numeru firmy kodującej. W Polsce numer ten zawsze zaczyna się od cyfr 590, które stanowią prefiks naszego kraju. Rejestracja ta jest odpłatna i wymaga złożenia odpowiedniego wniosku do GS1 Polska.