System do ewidencji środków trwałych ma na celu zmniejszenie standardowych kosztów inwentaryzacji oraz czasu jej trwania. Program usprawnia proces inwentaryzacji środków trwałych, obniża jego koszt, a także minimalizuje występujące rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym a stanem księgowym środków trwałych, niematerialnych oraz prawnych.
Dynamiczny rozwój firmy naszego Klienta z branży finansowej, skłonił go do poszukiwania rozwiązania, które usprawni proces inwentaryzacji środków trwałych, obniży jego koszt, a także zminimalizuje występujące rozbieżności pomiędzy stanem faktycznym a stanem księgowym środków trwałych, niematerialnych oraz prawnych.
Klient dysponował ok. 30 tysiącami środków trwałych rozmieszczonymi w 2 biurowcach.
Klient przeprowadzał we własnym zakresie błędnie i nieefektywne inwentaryzacje, często zdarzały się także pomyłki w podawanych ilościach oraz problem z uzgadnianiem stanów magazynowych. Jak się okazało, nieprawidłowo był także prowadzony system kodów kreskowych, co skutkowało dużą liczbą nieznalezionych pozycji sprzętowych i urządzeń oraz niską efektywnością inwentaryzacji.
Klient oczekiwał od nas pełnej optymalizacji kosztów procesu inwentaryzacji. Zaznaczył, że proces ten powinien być zsynchronizowany z centralnym systemem do zarządzania środkami trwałymi przedsiębiorstwa. Dodatkowo, inwentaryzacja powinna być przeprowadzana przy pomocy urządzeń mobilnych, takich jak terminale kodów kreskowych z autorską aplikacją do ewidencji środków trwałych.
Zaproponowaliśmy Klientowi wdrożenie systemu do ewidencji środków trwałych, który umożliwi mu przechowywanie danych dotyczących lokalizacji poszczególnych środków trwałych, a także ich oznakowanie pod względem części składowych, za pomocą etykiet kodów kreskowych. Dodatkowo doradziliśmy Klientowi w wyborze najlepszych dla niego terminali mobilnych, a następnie wyposażyliśmy go w pięć przenośnych kolektorów (z wbudowanym czytnikiem kodów kreskowych), które umożliwiły mu bezbłędny i szybki odczyt danych z etykiet naklejonych na elementach wyposażenia pomieszczeń biurowych.
System do inwentaryzacji wyposażyliśmy w plik z bieżącym spisem środków trwałych przedsiębiorstwa. Stworzyliśmy także szablony, a następnie wydrukowaliśmy odpowiednie etykiety do oznaczenia środków trwałych. Dzięki temu zespół pracowników z komisji inwentaryzacyjnej departamentu zarządzania majątkiem firmy przeprowadził identyfikację i nakleił etykiety na wszystkich środkach trwałych, w zasobach instytucji.
W rezultacie naklejono blisko 30 tys. etykiet na meblach, komputerach i urządzeniach peryferyjnych takich jak drukarki przemysłowe, skanery kodów kreskowych, terminale kodów kreskowych itd.
Zespół składający się z pięciu osób wyposażonych w terminale kodów z autorską aplikacją do inwentaryzacji, przeprowadził skanowanie wszystkich oklejonych środków trwałych. Cały proces ewidencji środków trwałych w firmie trwał 7 dni roboczych.
Program do Inwentaryzacji HDF Inwentaryzacja 6.0
Przenośny terminal (z wbudowanym czytnikiem kodów kreskowych), który umożliwia szybki i bezbłędny odczyt danych. Uzyskane w ten sposób informacje są automatycznie przetwarzane przez system informatyczny – co znacząco skraca czas potrzebny na wypełnianie arkuszy spisowych i późniejsze przygotowanie raportów z inwentaryzacji.
Etykiety do oznaczenia majątku i lokalizacji, które wykonane są z wysokiej jakości materiałów, dzięki czemu są odporne na działanie czynników zewnętrznych takich jak wilgoć, kurz czy środki chemiczne.
W wyniku raz przeprowadzonej akcji inwentaryzacyjnej zewidencjonowane zostały wszystkie elementy wyposażenia firmy. Wykryto również braki wyposażenia niektórych środków trwałych, takich jak np.: monitory komputerowe, laptopy, telefony komórkowe, krzesła i szafki biurkowe. Dodatkowo wyeliminowano przyszłe straty czasu związane z powtarzaniem tych samych czynności. Zwiększyła się także efektywność przyjmowania na stan nowych środków i kasowania starych z rejestru. Wdrożenie systemu pozwoliło na identyfikację osób odpowiedzialnych za powierzone mienie, z posiadania którego się nie rozliczyły. Wykryto też duplikaty środków trwałych oraz urządzenia, które nigdy nie zostały zgłoszone (np. radio, które zostało zakupione i pozostawione przez jednego z pracowników instytucji). Dodatkową zaletą okazała się identyfikacja wyposażenia przeznaczonego do utylizacji oraz likwidacji, a także szybka aktualizacja informacji o środkach trwałych w systemie księgowym.
Po dokonaniu analiz całego procesu inwentaryzacji okazało się, że już po pierwszej inwentaryzacji zwróciły się wszystkie koszty zakupu systemu do ewidencji środków trwałych.
Na podstawie przeprowadzonych rozmów z Klientem otrzymaliśmy wnioski, które pokryły się z jego wstępnymi oczekiwaniami względem systemu do inwentaryzacji i amortyzacji środków trwałych. Nowy sposób przeprowadzania procesu inwentaryzacji w instytucji przyczynił się do usprawnienia pracy oraz zaoszczędzenia czasu na wykonywanie tych samych czynności. Równie ważne okazało się zadowolenie pracowników z efektów swoich działań, poczucie skutecznie wykonanych zadań i kontroli nad obsługiwanym sprzętem do automatycznej identyfikacji.